Határtalanul pályázat megvalósult:

• 2020-ban
  • 2023-ban

Határtalanul 2023

Iskolánk hetedikesei Horváth Tünde osztályfőnökükkel és Kovács Zsófia szociális segítővel a Magyar történelmi és kulturális kincsek nyomában Horvátországban és Szlovéniában körutazáson vesznek részt. A program 5 napos, és a Határtalanul pályázat keretében valósul meg.

Az első napon Csáktornyát és Varasdot tekintették meg, majd egy hosszabb buszozás után érkeztek isztriai szállásukra, a tengerparti Rabacra.

A Határtalanul pályázat horvátországi útjának második napján ma Lovranban, Abbáziában és Fiumeben (Rijeka) tekintettük meg a magyar vonatkozású emlékeket. Rabacról egy hosszabb utazás után érkeztünk Lovranba. Megcsodálhattuk Lovran villáit. Köztük azt, ahol Feszty Árpád elhunyt, melyet emléktábla jelez. Láthattuk Opatija tengerparti sétányát és a Markusovszky Lajos utolsó lakhelyéül szolgáló villát. Rijekában először a régi kikötőt néztük meg míves kikötői bójáival, majd a Baross Gábor és Jókai Mór emlékét idéző táblákat. Ezután fontos épületeket megtekintve sétát tettünk a történelmi belvárosban, majd az Óratorony alatt áthaladva eljutottunk a Szent Vitus dómtemplomhoz. Ezután Tersattoba látogattunk. Itt a tersattoi Szűzanya búcsújáró templomon át az ereklyekápolnába mentünk. A tersattoi várban tett séta során gyönyörködtünk az Adriára nyíló csodálatos panorámában. A busz ezután KRK szigetére szállított bennünket. Egész pontosan Omisaljba, ahonnét kora délután hajóútra indultunk. Hajóskapitányunk másfél órás kirándulásra vitt bennünket. Fáradtan, de nagyon sok új élménnyel gazdagodva tértünk vissza Rabacra.

Harmadik napunkon elhagytuk a tengert, és Horvátország fővárosában, Zágrábban tettünk városnéző sétát. Megtekintettük a káptalandombi Szent István székesegyházat, a mellette lévő Szűzanya szobrot, a városkapunál található Sárkányölő Szent György szobrot. A belvárosban tovább sétálva a Szent Márk-térre értünk, ahol a Szent Márk templom és a horvát parlament (Szábor) található Zsolnai cserepes tetővel. A Jellasics-téren szabadidős program következett. Zágrábi programunkat a Liszt Ferenc Intézet látogatásával zártuk. Mindezek után a fővárostól 8 kilométerre található Samobor kisvárosba utaztunk, ahol elfoglaltuk szàllásunkat. Vacsora előtt fél órás túrával felmásztunk a várhoz, vacsora után pedig sétát tettünk a belvárosban.

Határtalanul utunk negyedik napján Szlovéniába utaztunk. Ptuj (Potoly) ódon belvárosában tettünk sétát megtekintve az Orpheus emlékművet, a templomot, a városházát és a Szent Flórián szobrot. Hosszabb látogatást tettünk a Dráva partján álló gyönyörű várban. Ismét buszra szálltunk, és Bántornyán felkerestük az Árpád-kori templomot. Gyönyörű freskóinak megtekintése után Dobronak felé vettük az irányt. Itt felsétáltunk a Szent Vid kápolnához, a Szent Vid forráshoz, végül a Bakónaki-tóhoz. Újabb rövid buszozás után a horvát-szlovén-magyar hármashatárra túráztunk 384 méter magasra. Negyedik napunkat egy folinom vacsorával zártuk.

A Határtalanul pályázat keretén belül megvalósuló horvát-szlovén kirándulásunk utolsó napján először Felsőlendva várát tekintettük meg tárlatvezetéssel. Ezután ismét buszra szálltunk, és Lendvára utaztunk. A várban az állandó kiállítás mellett Zala György alkotásait, illetve a 9. Nemzetközi Fotóművészeti Szalon fotóit tekintettük meg. Újabb buszozás után a Szentháromság kápolna és a kilátó felkeresése következett a Lendva-hegyen. A hegyről leereszkedve a Magyar művelődési házat néztük meg a Makovecz téren. Utunk ezután már haza vezetett.

Nagyon sok élménnyel, új barátságokkal tértünk haza.

Köszönjük a bői gyerekeknek és a kollégáknak, az idegenvezetőnknek és a sofőrünknek, hogy remek csapatmunkával jó hangulatú kirándulást teremthettünk a bői és az ikervári gyerekeknek!