Határtalanul program 2025
A Határtalanul! program keretében a Zichy Antónia Általános Iskola, a Batthyány Lajos Általános Iskola és a Bői Általános Iskola tanulói közös tanulmányi kiránduláson vettek részt 2025. április 7–10. között Horvátországban és Szlovéniában. Az utazás célja a magyar történelmi és kulturális örökség feltérképezése, valamint a határon túli magyarság életének és értékeinek megismerése volt. A 42 diákot és 5 pedagógust érintő kirándulás során a résztvevők számos emlékhelyet és történelmi helyszínt látogattak meg.
Az első napon a csapat Csáktornyára és Varasdra látogatott el. Csáktornyán a Zrínyi-család történelmi emlékei előtt tisztelegtek, Varasdon pedig megcsodálták az Erdődy-várkastélyt és Európa egyik legszebb barokk belvárosát. A második napon Fiume és környékének magyar vonatkozású helyszíneit járták be: a Tersattói búcsújáró templomot, a magyar hadihajók emlékét őrző kápolnát, majd Fiume belvárosát, ahol többek között a Kormányzói Palotát, a Magyar Királyi Tengerészeti Hatóság épületét és Baross Gábor emléktábláját tekintették meg.
Délután Abbáziában sétáltak a tengerparti sétányon, megismerték a magyar nemesi családok nyaralóinak történetét, majd Lovranban is látogatást tettek, ahol Feszty Árpád halálának helyszínét is megkeresték. A harmadik napon Zágrábban városnéző séta során fedezték fel a közös magyar-horvát történelmi örökséget, többek között a Káptalandombot és a Szent Márk templomot.
Ezután Ptujban, Szlovénia legrégebbi városában tettek sétát, ahol magyar történelmi kapcsolatokra is rávilágítottak. A negyedik napon a lendvai magyar közösséggel ismerkedtek: látogatást tettek a Bánffy-Esterházy kastélyban, a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézetben, valamint felkeresték a lendvai szőlőhegyet és a Szentháromság kápolnát is, ahol Hadik Mihály sírja található.
A program részeként több fakultatív élmény is színesítette az utazást: adriai hajókirándulás, trópusi kert és orchidea farm látogatása, valamint a lendvai kilátó megtekintése. A kirándulás során a diákok nemcsak új ismeretekkel gazdagodtak, hanem mélyebb kapcsolatot alakítottak ki a határon túli magyarsággal, miközben közösségként is erősödtek. A tanulmányút emlékezetes és tartalmas élményt nyújtott minden résztvevő számára, amely hozzájárult nemzeti identitásuk elmélyítéséhez.